sobota, 17 września 2016

Kocham Cię.


Z książki Jacqui Marson „Bycie miłym to przekleństwo”:

KARTA SOS
  1. MÓW: zaufana osoba, do której mogę zadzwonić, to…
  2. SPADAJCIE!: oto najlepsza odpowiedź na krytyczne głosy wewnętrzne…
  3. WYCISZ SIĘ, POCIESZ I WZMOCNIJ: moja najlepsza forma pocieszenia się i sposób odwrócenia uwagi to:….

Ważne:
Nie jesteś odpowiedzialna za cudze emocje.
Można być odpowiedzialnym tylko za swoje zachowanie.
Własne potrzeby ponad innych.


KARTA OSOBISTYCH PRAW PODSTAWOWYCH
  • Mam prawo wyrażać własne uczucia.
  • Mam prawo być sobą.
  • Mam prawo odmawiać.
  • Mam prawo do błędów.
  • Mam prawo do zmiany zdania.
  • Mam prawo powiedzieć, że czegoś nie rozumiem.
  • Mam prawo nie czuć się odpowiedzialna za problemy innych dorosłych.
  • Mam prawo stawiać siebie na pierwszym miejscu.
  • Mam prawo nie być zależna od aprobaty innych.


Jak uprzejmie odmówić:
- Podziękuj danej osobie, że o tobie pomyślała.
- Uprzejmie, ale stanowczo odmów.
- Postaraj się znaleźć wyjście z sytuacji, by pozytywnie zakończyć daną kwestię.
- Nie przedłużaj rozmowy i nie daj się przekonać.

Do stosowania:
  1. Afirmacja do powtarzania codziennie w lustrze: KOCHAM CIĘ.
  2. Oddech na stres (wdech/wydech).
  3. Zapis trzech dobrych uczynków każdego dnia (drobiazgi).
  4. Technika „codziennego rozczarowania” (odmawianie temu co robić nie chcemy).
  5. Technika „zaciętej płyty” (zamiast się tłumaczyć, powtarzamy swoją kwestię aż dotrze).
  6. Wczuj się i wsłuchaj w swoje ciało (co przekazuje podczas odczuwanych emocji, np. ucisk w gardle).
  7. Jakie uczucia tłumisz? Czego nie chcesz? Czy wiedząc czego nie chcesz, dowiesz się czego chcesz?
  8. Zmień MUSZĘ/ POWINNAM na MOGĘ.
  9. Osłabiaj wewnętrzne głosy krytyczne (skąd się wzięły? Czy aby na pewno są Twoje, a nie np. karcących rodziców?).
  10. Zapisuj czynności przeprowadzone w ciągu dnia i określaj je jako: W- wyczerpujące, O- wykonane z opanowaniem, P- sprawiające przyjemność. Następnie pomyśl, co można zrobić, aby W bez większego wysiłku zamienić na O lub P.
  11. Pomyśl o tym, żeby sobie „odpuścić”, okaż sama sobie miłość i życzliwość, których oczekujesz od innych.
  12. BURZA MÓZGÓW- zapisuj nawet absurdalne pomysły na rozwiązanie danego problemu
  13. Metoda zakotwiczenia się w teraźniejszości (skup się na smaku, dźwiękach, dotyku, aby poradzić sobie z problemem/ strachem).